NRD Начало
Петък, 27 Юни 2025
Начало Творчески отражения Пластики, композирани от музика и тишина
4158
Творчески отражения

Пластики, композирани от музика и тишина

Пластиките си Сотиров композира през последните месеци от стари музикални инструменти, камък, дърво, метал и стъкло. Сотиров свири на ударни инструменти и те също присъстват в експозицията - като постаменти на творбите. За колекцията и нейното послание ще бъде създаден и документален филм, който ще бъде предложен на фестивали.

| 29 Април 2025, 16:51 ч.
Пластики, композирани от музика и тишина
Пластики, композирани от музика и тишина
Снимка © Красимир Кръстев / БТА

Изложба с пластики, наречена „Тет а тет“, открива тази вечер в школа „Дедал“ във Варна ръководителят й - художникът и дизайнер Дарин Сотиров. Събитието е навръх неговия 60-и рожден ден и с него се набират средства за предстоящото четвърто издание на Q-Jazz festival, който школата организира. То ще се състои от 9 до 12 юли т.г. 

Американската актриса Ким Новак, прочула се с ролята си в психологическия трилър "Световъртеж" на

На 3 март 2025 г. се навършват 150 години от първото представление на операта „Карм

Тазгодишното издание на Софийския театрален салон ще отдаде почит на Георги Парцалев по повод 100

Ein deutsches Requiem на Брамс звучи днес, 10 април, в зала „България&ldqu

Сдружението „Независими артисти, музиканти и певци“ (СНАМП) връчва п

Пластиките си Сотиров композира през последните месеци от стари музикални инструменти, камък, дърво, метал и стъкло. В интервю той припомни, че точно преди 20 години, именно на рождения му ден, се е появила идеята за създаването на школа „Дедал“ и през есента на 2008-а тя е била учредена, така че 29 април ммомже да се счита и за неин рожден ден. 

Сотиров свири на ударни инструменти и те също присъстват в експозицията - като постаменти на творбите. Пластиките са придружени и от двадесет фотографии на Георги Стоянов, в които той изважда акценти от творбите. Намерението на автора на скулптурите е колекцията да бъде представена в чуждестранни музеи за съвременно изкуство, защото след внимателно проучване не е открил други подобни произведения, направени от съживени стари музикални инструменти. „Пластиките са провокативни, нямат реалистичен характер, а фрий джаз и бибоп посока. Те са композирани вече със съвсем друга идея и имат различна стойност. Това е среща на четири очи, среща със себе си, между мен и природата, между мен и хората, които ще дойдат“, каза той. 

За колекцията и нейното послание ще бъде създаден и документален филм, който ще бъде предложен на фестивали. „За първи път събирам такава изложба и реших да я споделя с всички. Смятам, че този подход може да стане ново течение в съвременното изкуство. Очаквам с нетърпение да видя как ще реагират и музикантите на провокацията, защото това са композиции от фюжън и етно джаз, създадени в тишина. Всъщност те не носят музика в себе си, а други послания и символика“, каза авторът. 

Следва цялото интервю с Дарин Сотиров:

Защо сега се появяват тези пластики? Дълго ли трупахте материал или сега Ви се явиха? 

С поредица от премиери на великотърновска сцена ще бъдат чествани 155 години от първото театрално

Първият трейлър на дългоочаквания нов биографичен филм за Брус Спрингстийн с участието на актьора

Певицата Анита Рачвелишвили съди Метрополитън опера във федерал

Уестърнът „Ръжда“ (Rust) с Алек Болдуин в главната роля, чието заснемане бе помрачено

От проф. Александър Чирков младите лекари и студентите по медицина могат да научат как да бъдат о

- През годините личният ми живот се сля с този на школата и доста се промени. Явно сега им е дошло времето. Те са нови, но поне тридесет-четиридесет години е отлежавало това мое отношение към нещата, родено от връзката ми с морето и труднодостъпните райони, натрупването на изгреви и залези, на морски преживявания. От аморфните форми, които съществуват край морето в различни фигурации. От джаза, който ме съпътства цял живот, музикалните инструменти. Това са много натрупвания. 

Дългът пречи ли на личното творчество? 

- Понякога да, особено начинът, по който съществува „Дедал“, защото е доста ангажиращ. 

Изложбата обаче отново е посветена на школата, защото чрез нея на рождения си ден правите кампания за набиране на средства за вашия джаз фестивал? 

- Да, правя го за втора поредна година и средствата постъпват за джаз фестивала на младите във Варна. Изложбата ще остане до 10 май и дотогава ще набираме дарения, които ще внесем за организацията на форума, защото трудно се осигуряват средства за такива чисти срещи с изкуството. 

Продават ли се творбите от изложбата? 

- Вероятно цялата колекция от 31 творби ще замине в някой от големите музеи за съвременно изкуство. Искреното ми желание е да напусне България в нейната цялост, да не се продава на парчета, защото не мисля, че тук има ценители за подобно изкуство или пък хората, които ще го оценят, не разполагат с необходимите средства. Работим и по документален филм за нея. Той ще съдържа творбите, озвучени с музиката на Виктор Бенев, Мартин Хафизи и Евден Димитров, които преди две години свириха на Q-Jazz festival и предоставиха композициите си за филма. Ще заснемем и няколко интервюта с различни хора по време на изложбата. 

Има ли кадри от процеса на работа по пластиките? 

- Документална фотография има, видео - не, но то може да се направи допълнително. Ще бъде филм за начина, за подхода, за това, че тези музикални инструменти вместо да отидат за претопяване или да бъдат окачени на нечия стена, те са композирани вече със съвсем друга идея и имат различна стойност. Пластиките са провокативни, нямат реалистичен характер, а фрий джаз и бибоп посока. Има много аналогии с Майлс Дейвис, Дизи Гилеспи, с Нострадамус, Наутилус. Има тромбон за четири ръце, кръстен на нашия приятел Витомир Попов. Има серия „Сеизмографите“. Някои са кинетични или свирят. 

Фотографиите също ли ще пътуват с изложбата? 

- Да и те могат да бъдат повече в зависимост от мястото, където гостува. Това не са фотографии на творбите, а увеличени акценти, които показват съвсем друг свят и допълват чара. За съжаление школа „Дедал“ е твърде малко пространство за тази изложба, но изнасянето й оттук е сложно и скъпо. 

От музиката ли се изваяха образи или в материята видяхте музиката?

- Симбиоза е. Понякога от едната страна, друг път от другата. Четирите елемента дърво, камък, стъкло и метал са свързани. Дървото и камъкът са естествени природни материали, а стъклото и металът са производни, тъй като се получават от руда и силикати след термична обработка, за която е нужно дърво. Това е един интересен поглед, на който не можах да намеря аналог в света. Разгледах доста и не само аз. Не намерихме подобен подход - счупени парчета да се композират по този фюжън и етно джаз начин. Това е среща на четири очи, среща със себе си, между мен и природата и мен и хората, които ще дойдат. 

Тези пластики не търпят преправяне. Имаше ли много проби, грешки и несполучливи опити? 

- По три-четири пъти понякога променях визуалната концепция. Интересното е, че класическият метод на скициране, оформяне на идеята, цветно решение и подбор на материали в случая не работи. Всичко, както по-голямата част от качествената джаз музика, става с импровизация. Търся симбиоза, когато нещо ми липсва, това се усеща визуално и започвам да го търся. Не визирам конкретен предмет, а трябва да го усетя, да го видя. В едната работа - „Мечтателят“, корабът трябваше да има платна, но ако сложех нещо подобно, щеше да е кич. В един магазин за вехтории намерих посребрени лъжици и с три от тях станаха великолепни платна. В магазините за крепежни елементи много се забавляваха с мен и след като напълнех коша с покупки, ме питаха „Какво ще става от това нещо?“.

За първи път ли правите скулптури?

- Не, но за първи път събирам такава изложба и реших да я споделя с всички, за да я видят повече хора. Смятам, че този подход може да стане ново течение в съвременното изкуство, не местното, а световното. Затова инициирах и документалния филм. Ако излезе успешен, ще го предложим на фестивали, за да бъде гледан от повече хора и той ще провокира много мислене. Очаквам също с нетърпение да видя как ще реагират на тази провокация и музикантите, защото това са композиции от фюжън и етно джаз, създадени в тишина. Всъщност те не носят музика в себе си, а други послания и символика. 

Различна ли е музата на живописта, дизайна и скулптурата?

- Музата е в женски род. Зависи колко е очарователна. Изкуството е великолепно, ако тя е очарователна. Желателно е музите да са хубави, добри, одухотворени и да са много.  

 

Дарин Сотиров има изяви в сферата на приложното изкуство, графичния дизайн, полиграфията, графиката, живописта, художественото стъкло, фотографията. Разработвал е редица интериорни и екстериорни решения. Куратор и организатор на десетки изложби на утвърдени и начинаещи творци. Създател и ръководител на Школа „Дедал“, където младежи се обучават безплатно в изобразително изкуство, кинематография, анимация, а преподавателите работят без възнаграждения. Организатор с екипа на кинофестивала „Карантината“ и Q-Jazz festival. Дарин Сотиров е Почетен гражданин на Варна за 2023 г.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие своя сезон на 4 юли, в зала „България“, с концерт, вдъхновен от датската съвременна муз ...
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
С четири подбрани заглавия и специална лятна оферта за зрителите Драматично-куклен театър Враца ще закрие творческия си сезон, съобщиха от културната институция.  Постановкит ...
Обявиха музикалната програма на Узана поляна фест 2025
Община Габрово обяви музикалната програма за тазгодишното издание на Узана поляна фест. Зеленият фестивал тази година ще се проведе от 18 до 20 юли на голямата поляна в местността ...
Двадесет и второ издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца"
От днес до 1 юли в Перник се провежда двадесет и второто издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца", съобщават организаторите му.  В конкурсната прогр ...
Художникът Илия Йончев откри изложба „Теософски беседи“
Тази изложба има скрито заглавие и то е „Теософски беседи“ в смисъла на тихия личен размисъл и тишината във всичките й аспекти. Това каза проф. Емилия Константинова, уп ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие своя сезон на 4 юли, в зала „България“, с концерт, вдъхновен от датската съвременна муз ...
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в троянската галерия „Серякова къща“. Eкспозицията е юбилейна за Мичев, който е ...
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
На 4 юли певицата Деси Добрева ще представи за първи път пред публика своя концерт-спектакъл „Гиздава“. Това ще се случи в Летния театър в парк „Аязмото“, и ...
Кийрън Кълкин, Ариана Гранде и Джейсън Момоа са сред поканените да се присъединят към американската киноакадемия
Най-скорошните носители на "Оскар" Кийрън Кълкин и Майки Мадисън, заедно с номинираните Ариана Гранде, Фернанда Торес, Себастиан Стан и Джеръми Стронг са сред поканените да станат ...
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
С четири подбрани заглавия и специална лятна оферта за зрителите Драматично-куклен театър Враца ще закрие творческия си сезон, съобщиха от културната институция.  Постановкит ...
Тикер в 21:00 ч.
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие ...
Начало Творчески отражения
4158
Творчески отражения

Пластики, композирани от музика и тишина

Пластиките си Сотиров композира през последните месеци от стари музикални инструменти, камък, дърво, метал и стъкло. Сотиров свири на ударни инструменти и те също присъстват в експозицията - като постаменти на творбите. За колекцията и нейното послание ще бъде създаден и документален филм, който ще бъде предложен на фестивали.

| 29 Април 2025, 16:51 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Пластики, композирани от музика и тишина
Пластики, композирани от музика и тишина
Снимка © Красимир Кръстев / БТА

Изложба с пластики, наречена „Тет а тет“, открива тази вечер в школа „Дедал“ във Варна ръководителят й - художникът и дизайнер Дарин Сотиров. Събитието е навръх неговия 60-и рожден ден и с него се набират средства за предстоящото четвърто издание на Q-Jazz festival, който школата организира. То ще се състои от 9 до 12 юли т.г. 

Пластиките си Сотиров композира през последните месеци от стари музикални инструменти, камък, дърво, метал и стъкло. В интервю той припомни, че точно преди 20 години, именно на рождения му ден, се е появила идеята за създаването на школа „Дедал“ и през есента на 2008-а тя е била учредена, така че 29 април ммомже да се счита и за неин рожден ден. 

Сотиров свири на ударни инструменти и те също присъстват в експозицията - като постаменти на творбите. Пластиките са придружени и от двадесет фотографии на Георги Стоянов, в които той изважда акценти от творбите. Намерението на автора на скулптурите е колекцията да бъде представена в чуждестранни музеи за съвременно изкуство, защото след внимателно проучване не е открил други подобни произведения, направени от съживени стари музикални инструменти. „Пластиките са провокативни, нямат реалистичен характер, а фрий джаз и бибоп посока. Те са композирани вече със съвсем друга идея и имат различна стойност. Това е среща на четири очи, среща със себе си, между мен и природата, между мен и хората, които ще дойдат“, каза той. 

За колекцията и нейното послание ще бъде създаден и документален филм, който ще бъде предложен на фестивали. „За първи път събирам такава изложба и реших да я споделя с всички. Смятам, че този подход може да стане ново течение в съвременното изкуство. Очаквам с нетърпение да видя как ще реагират и музикантите на провокацията, защото това са композиции от фюжън и етно джаз, създадени в тишина. Всъщност те не носят музика в себе си, а други послания и символика“, каза авторът. 

Следва цялото интервю с Дарин Сотиров:

Защо сега се появяват тези пластики? Дълго ли трупахте материал или сега Ви се явиха? 

- През годините личният ми живот се сля с този на школата и доста се промени. Явно сега им е дошло времето. Те са нови, но поне тридесет-четиридесет години е отлежавало това мое отношение към нещата, родено от връзката ми с морето и труднодостъпните райони, натрупването на изгреви и залези, на морски преживявания. От аморфните форми, които съществуват край морето в различни фигурации. От джаза, който ме съпътства цял живот, музикалните инструменти. Това са много натрупвания. 

Дългът пречи ли на личното творчество? 

- Понякога да, особено начинът, по който съществува „Дедал“, защото е доста ангажиращ. 

Изложбата обаче отново е посветена на школата, защото чрез нея на рождения си ден правите кампания за набиране на средства за вашия джаз фестивал? 

- Да, правя го за втора поредна година и средствата постъпват за джаз фестивала на младите във Варна. Изложбата ще остане до 10 май и дотогава ще набираме дарения, които ще внесем за организацията на форума, защото трудно се осигуряват средства за такива чисти срещи с изкуството. 

Продават ли се творбите от изложбата? 

- Вероятно цялата колекция от 31 творби ще замине в някой от големите музеи за съвременно изкуство. Искреното ми желание е да напусне България в нейната цялост, да не се продава на парчета, защото не мисля, че тук има ценители за подобно изкуство или пък хората, които ще го оценят, не разполагат с необходимите средства. Работим и по документален филм за нея. Той ще съдържа творбите, озвучени с музиката на Виктор Бенев, Мартин Хафизи и Евден Димитров, които преди две години свириха на Q-Jazz festival и предоставиха композициите си за филма. Ще заснемем и няколко интервюта с различни хора по време на изложбата. 

Има ли кадри от процеса на работа по пластиките? 

- Документална фотография има, видео - не, но то може да се направи допълнително. Ще бъде филм за начина, за подхода, за това, че тези музикални инструменти вместо да отидат за претопяване или да бъдат окачени на нечия стена, те са композирани вече със съвсем друга идея и имат различна стойност. Пластиките са провокативни, нямат реалистичен характер, а фрий джаз и бибоп посока. Има много аналогии с Майлс Дейвис, Дизи Гилеспи, с Нострадамус, Наутилус. Има тромбон за четири ръце, кръстен на нашия приятел Витомир Попов. Има серия „Сеизмографите“. Някои са кинетични или свирят. 

Фотографиите също ли ще пътуват с изложбата? 

- Да и те могат да бъдат повече в зависимост от мястото, където гостува. Това не са фотографии на творбите, а увеличени акценти, които показват съвсем друг свят и допълват чара. За съжаление школа „Дедал“ е твърде малко пространство за тази изложба, но изнасянето й оттук е сложно и скъпо. 

От музиката ли се изваяха образи или в материята видяхте музиката?

- Симбиоза е. Понякога от едната страна, друг път от другата. Четирите елемента дърво, камък, стъкло и метал са свързани. Дървото и камъкът са естествени природни материали, а стъклото и металът са производни, тъй като се получават от руда и силикати след термична обработка, за която е нужно дърво. Това е един интересен поглед, на който не можах да намеря аналог в света. Разгледах доста и не само аз. Не намерихме подобен подход - счупени парчета да се композират по този фюжън и етно джаз начин. Това е среща на четири очи, среща със себе си, между мен и природата и мен и хората, които ще дойдат. 

Тези пластики не търпят преправяне. Имаше ли много проби, грешки и несполучливи опити? 

- По три-четири пъти понякога променях визуалната концепция. Интересното е, че класическият метод на скициране, оформяне на идеята, цветно решение и подбор на материали в случая не работи. Всичко, както по-голямата част от качествената джаз музика, става с импровизация. Търся симбиоза, когато нещо ми липсва, това се усеща визуално и започвам да го търся. Не визирам конкретен предмет, а трябва да го усетя, да го видя. В едната работа - „Мечтателят“, корабът трябваше да има платна, но ако сложех нещо подобно, щеше да е кич. В един магазин за вехтории намерих посребрени лъжици и с три от тях станаха великолепни платна. В магазините за крепежни елементи много се забавляваха с мен и след като напълнех коша с покупки, ме питаха „Какво ще става от това нещо?“.

За първи път ли правите скулптури?

- Не, но за първи път събирам такава изложба и реших да я споделя с всички, за да я видят повече хора. Смятам, че този подход може да стане ново течение в съвременното изкуство, не местното, а световното. Затова инициирах и документалния филм. Ако излезе успешен, ще го предложим на фестивали, за да бъде гледан от повече хора и той ще провокира много мислене. Очаквам също с нетърпение да видя как ще реагират на тази провокация и музикантите, защото това са композиции от фюжън и етно джаз, създадени в тишина. Всъщност те не носят музика в себе си, а други послания и символика. 

Различна ли е музата на живописта, дизайна и скулптурата?

- Музата е в женски род. Зависи колко е очарователна. Изкуството е великолепно, ако тя е очарователна. Желателно е музите да са хубави, добри, одухотворени и да са много.  

 

Дарин Сотиров има изяви в сферата на приложното изкуство, графичния дизайн, полиграфията, графиката, живописта, художественото стъкло, фотографията. Разработвал е редица интериорни и екстериорни решения. Куратор и организатор на десетки изложби на утвърдени и начинаещи творци. Създател и ръководител на Школа „Дедал“, където младежи се обучават безплатно в изобразително изкуство, кинематография, анимация, а преподавателите работят без възнаграждения. Организатор с екипа на кинофестивала „Карантината“ и Q-Jazz festival. Дарин Сотиров е Почетен гражданин на Варна за 2023 г.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
Обявиха музикалната програма на Узана поляна фест 2025
Двадесет и второ издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца"
Художникът Илия Йончев откри изложба „Теософски беседи“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Под прожектора
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Авансцена
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.